Министерство образования Республики Беларусь
Управление по образованию Солигорского райисполкома
Государственное учреждение образования
Краснослободская средняя школа Солигорского района
Першы этап: падрыхтоўчы
2021/2022 навучальны год
№ |
Змест работы |
Арганізацыйна-ўпраўленцкае, інфармацыйнае, метадынае забеспячэнне работы |
Самакантроль (формы,тэрмін) |
Прагназуемыя вынікі |
|
|
з педагогамі |
з вучнямі |
|
|
|
1. |
Інфармаванне аб праекце; распрацоўка педагагічнага праекта; складанне перспектыўных планаў узаемадзеяння і кардынацыі дзейнасці з аб’ектамі соцыуму; забеспячэнне высокага ўзроўню прафесіяналізму педагогаў і кіраўнікоў, каардынацыя работы |
Развіццё сеткі аб’яднанняў па інтарэсах і факультатыўных заняткаў, ахопліванне занятасцю вучняў у пазаўрочны час да 90%, арганізацыя экскурсій |
Умацаванне матэрыяльна-тэхнічнай базы ўстановы з мэтай эфектыўнага ўзаемадзеяння ў соцыуме, падбор і расстаноўка кадраў
|
Правядзенне пісьмовага апытвання
|
Прыняцце ўсімі педагогамі ідэі неабходных змен у рабоце па грамадзянскім выхаванні падрастаючага пакалення
|
2. |
Вывучэнне ўзроўню матывацыі, падрыхтаванасці да творчай работы праектных уменняў вучэбных вынікаў; адсочванне вынікаў арганізацыйна-педагагічнага праекта |
Правядзенне педагагічных вымярэнняў, анкетаванне, дыягнасціраванне па выяўленні прафесійнага накірунку вучняў 9,11 класаў; дыягностыка матывацыйнай сферы вучняў. |
Інтэрнэт-рэсурсы, метадычная літаратура
|
Анкетаванне
|
Абагульніць і прадставіць вынікі дзейнасці.
|
3. |
Вывучэнне нарматыўных дакументаў па арганізацыі работы па праекце; метадычнае забеспячэнне і суправаджэнне адукацыйнага працэсу; авалодванне педагогамі і спецыялістамі інавацыйнымі тэхналогіямі адукацыйнага працэсу як сістэмы, прыярытэтна арыентаванай на творчае развіццё асобы педагога і дзіцяці; арганізацыя выстаў навінак метадычнай літаратуры і метадычных распрацовак педагогаў. |
Падрыхтоўка да ўдзелу ў метадычных тыднях, тэматычных вечарынах, канцэртах, дыспутах, акцыях і г.д.
|
Інтэрнэт-рэсурсы, метадычная літаратура
|
Дыягностыка “Дапоўні фразу” |
Павышэнне кампетэнтнасці і матывацыі ўдзельнікаў праекта.
|
Другі этап: асноўны (укараняльны)
2022/2023 навучальны год
№ |
Змест работы |
Арганізацыйна-ўпраўленцкае, інфармацыйнае, метадынае забеспячэнне работы |
Самакантроль (формы,тэрмін) |
Прагназуемыя вынікі |
|
|
з педагогамі |
з вучнямі |
|||
1. |
Правядзенне тэматычнага семінара, метадычных і педагагічных нарад
|
Рэалізацыя мерапрыемстваў педагагічнага праекта, накіраваных на ўдзел у раённых, абласных, рэспубліканскіх конкурсах, алімпіядах, разнастайнасць формаў работы з вучнямі па патрыятычным выхаванні.
|
Інтэрнэт-рэсурсы, метадычная літаратура
|
Навадванне ўрокаў, мерапрыемстваў |
Павышэнне кампетэнтнасці і матывацыі ўдзельнікаў праекта; павышэнне якасці адукацыйнага працэсу і яго вынікаў шляхам узаемадзеяння з сацыяльнымі партнёрамі; высокі ўзровень правядзення ўрокаў і пазакласных мерапрыемстваў. |
2. |
Адсочванне вынікаў асноўнага этапа педагагічнага праекта.
|
Вывучэнне эфектыўнасці рэалізацыі вучэбнага праекта; падрыхтоўка і правядзенне ўрокаў і мерапрыемстваў па выніках рэалізацыі педагагічнага праекта. |
Інтэрнэт-рэсурсы, метадычная літаратура
|
Выкладанне вучэбных прадметаў |
Абагульніць і прадставіць вынікі дзейнасці.
|
3. |
Авалодванне педагогамі і спецыялістамі інавацыйнымі тэхналогіямі адукацыйнага працэсу як сістэмы, прыярытэтна арыентаванай на творчае развіццё асобы педагога і дзіцяці; арганізацыя выстаў навінак метадычнай літаратуры і метадычных распрацовак педагогаў. |
Удзел ў метадычных тыднях, тэматычных вечарынах, канцэртах, дыспутах, акцыях і г.д.
|
Інтэрнэт-рэсурсы, метадычная літаратура
|
Справаздача па выніках праведзенных ўрокаў і мерапрыемстваў |
Павышэнне кампетэнтнасці і матывацыі ўдзельнікаў праекта.
|
Трэці этап: рэфлексійны
2023/2024 навучальны год
№ |
Змест работы |
Арганізацыйна-ўпраўленцкае, інфармацыйнае, метадынае забеспячэнне работы |
Самакантроль (формы,тэрмін) |
Прагназуемыя вынікі |
|
|
з педагогамі |
з вучнямі |
|||
1. |
Падрыхтоўка і правядзенне педагагічнай нарады па выніках рэалізацыі педагагічнага праекта; выніковая ацэнка педагагічнага праекта.
|
Вывучэнне эфектыўнасці рэалізацыі вучэбнага праекта; падрыхтоўка і правядзенне ўрокаў і мерапрыемстваў па выніках рэалізацыі педагагічнага праекта.
|
Інтэрнэт-рэсурсы, метадычная літаратура; матэрыяльная база ўстаноў.
|
Навадванне ўрокаў, мерапрыемстваў. |
Стварэнне прэзентацый, відэафільмаў, памятак па првядзенні ўрокаў і пазакласных мерапрыемстваў, накіраваных на грамадзянска-патрыятычнае выхаванне. |
2. |
Дыягнастычны зрэз сярод педагогаў, якія ўдзельнічаюць у праекце.
|
Дыягнастычны зрэз сярод вучняў устаноў адукацыі, якія ўдзельнічаюць у праекце. |
Дыягнастычны інструментарый па тэме праекта; педагагічныя кадры. |
Навадванне ўрокаў, мерапрыемстваў. |
Складанне рэкамендацый для удзельнікаў праекта.
|
3. |
Вызначэнне перспектыў,правядзенне майстар- класаў, кансультаванне педагогаў іншых педагагічных устаноў па тэме педагагічнага праекта; складанне інфармацый па выніках рэалізацыі педагагічнага праекта. |
Сацыялагічнае апытанне: за і супраць. |
Інтэрнэт-рэсурсы, метадычная літаратура
|
Анкетаванне
|
Публікацыя ў перыядычным друку. |
свернуть
Мэта праекта:
выхаванне патрыётаў Рэспублікі Беларусь, грамадзян прававой дэмакратычнай дзяржавы, якія маюць пачуццё нацыянальнага гонару, грамадзянскай годнасці праз выкарыстанне міжпрадметных сувязяў на ўроках беларускай мовы і літаратуры
Задачы:
1. Распрацаваць эфектыўныя формы дзейнасці па фарміраванні грамадзянскасці і патрыятызму праз сістэму ўрокаў па беларускай мове і літаратуры з выкарыстаннем міжпрадметных сувязяў.
2. Захаваць гістарычную пераемнасць пакаленняў, выхоўваць беражлівыя адносіны да культурна-гістарычнай спадчыны Беларусі.
3. Фарміраваць падрыхтаванасць асэнсавана і актыўна выконваць грамадзянскі абавязак перад дзяржавай, грамадствам.
4. Павысіць узровень зместу, метадаў і тэхналогій грамадзянскага і патрыятычнага выхавання ва ўстанове адукацыі на магчымасцях школьнага краязнаўчага і літаратурнага музеяў.
свернутьГалоўная мэта кожнай установы адукацыі – даць вучню сістэму ведаў і развіць пачуццё патрыятызму. Аснова гэтай сістэмы грунтуецца не толькі на добрым веданні школьнай праграмы, а ў першую чаргу на ўменні бачыць іх ва ўзаемасувязі. Міжпрадметныя сувязі дапамагаюць настаўніку прывесці ў сістэму веды, атрыманыя пры вывучэнні розных дысцыплін, стварыць больш шырокія перспектывы для іх прымянення на практыцы, а таксама садзейнічаюць грамадска-патрыятычнаму выхаванню вучняў.
Будучае краіны залежыць ад таго, якая маральная аснова ў маладога пакалення. Неабходна, каб грамадзяне актыўна ўдзельнічалі ў розных сферах жыццядзейнасці. Усё гэта магчыма толькі ў тым выпадку, калі асноўнымі сацыяльнымі каштоўнасцямі з’яўляюцца грамадзянскасць і патрыятызм. Дзеці – сацыяльна актыўная частка грамадства, якая ўдзельнічае ў меру сваіх магчымасцей у грамадскім жыцці. Ад таго, якія каштоўнасці будуць сфарміраваныя ў дзяцей сёння, наколькі яны падрыхтаваны да новага тыпу сацыяльных адносін, залежыць шлях развіцця нашага грамадства.
Самым яркім прыкладам грамадзянскасці і патрыятызму для моладзі з’яўляецца подзвіг нашага народа падчас Вялікай Айчыннай вайны, пазнанне нашых каранёў, асэнсаванне непаўторнасці Айчыны, яе лёсу, гонару за подзвіг сваіх продкаў і сучаснікаў.
Вядучая ідэя праектазаключаецца ў далучэнні школьнікаў да знаёмства з гістарычнымі падзеямі роднага краю праз выкарыстанне міжпрадметных сувязяў на ўроках беларускай мовы і літаратуры, у выхаванні пачуцця патрыятызму на прыкладах гісторыі малой радзімы.
Тэарэтычная абаснаванне праекта
Перш за ўсё, калі мы гаворым пра выкарыстанне міжпрадметных сувязяў, трэба вылучыць тыя дысцыпліны, з якімі спалучаецца беларуская мова і літаратура. Такімі прадметамі з’яўляюцца выяўленчае мастацтва, музыка, гісторыя[1].
Калі мы гаворым пра сувязь беларускай літатуры з беларускай мовай, трэба адзначыць тое, што гэтыя дзве вучэбныя дысцыпліны лепш за ўсё дапасуюцца адна да другой. Так, беларуская літаратура дазваляе замацаваць тыя навыкі і веды, якія былі атрыманы на ўроках беларускай мовы, а таксама ўзбагаціць слоўнікавы запас вучняў.
Творы жывапісу дапамагаюць вучням больш ярка ўявіць падзеі, апісаныя ў мастацкім творы, а таксама могуць быць выкарыстаны пры вывучэнні як ўсёй тэмы, так і асобных раздзелаў падручніка. Так, пры вывучэнні апавядання Міхася Лынькова “Васількі” абавязкова выкарыстоўваю рэпрадукцыю Э. Белагурава “Дзеці вайны”. Сутнасць твора ў тым, што ў Міколкі забіваюць маці і сястрычку, таму пры разглядзе рэпрадукцыі звяртаю ўвагу на выраз твару дзяцей, іх вопратку. Адзначаю, што у цяжкіх жыццёвых абставінах дзеці хутка становяцца дарослымі.
Міжпрадметныя сувязі беларускай літаратуры і музыкі маюць выбарачны характар. Так, значная колькасць літаратурных твораў, асабліва вершаў, стала асновай для песень, але выкарыстанне музычных твораў будзе больш за ўсё карысным пры вывучэнні лірыкі. Музыка і літаратура арганічна дапаўняюць адна адну [2]. Калі настаўнік будзе звяртаць увагу на развіццё мыслення, уяўлення і мовы школьнікаў сродкамі музыкі, можна чакаць больш чулых адносін вучняў да слова, гука, колеру.
Музыку варта выкарыстоўваць пры вывучэнні як празаічных, так і паэтычных твораў. Менавіта музыка дапамагае раскрыць патемныя струны душы.
Асаблівую ўвагу трэба ўдзяліць сувязі беларускай літаратуры з гісторыяй. Выкарыстанне гістарычнага матэрыялу неабходна для больш паспяховага аналізу таго ці іншага твора, а таксама пры вувычэнні біяграфіі аўтара. Так, пры вывучэнні апавядання У. Караткевіча “Паром на бурнай рацэ” вучні знаёмяцца з біяграфіяй Кастуся Каліноўскага, з інфармацыяй пра паўстанне 1863-1864 гадоў.
Найбольш карысным з’яўляецца той урок, які заснаваны на краязнаўчым матэрыяле. Менавіта такія ўрокі дазваляюць пашырыць кругагляд навучэнцаў, а таксама прывіць любоў да таго месца, дзе нарадзіўся і вырас [2].
У школе дзейнічае гісторыка-краязнаўчы музей “Спадчына”. Менавіта пасля экскурсій у музей школьнікі сталі цікавіцца гісторыяй свайго пасёлка.
Адзін з прыярытэтных напрамкаў у рабоце настаўніка беларускай мовы і літаратуры – фарміраванне асобы вучня з развітым пачуццём нацыянальнай і асабістай самапавагі. І тэма Вялікай Айчыннай вайны мае вялікае значэнне ў выхаванні патрыятызму навучэнцаў .
Амаль 76 гадоў прайшло з моманту заканчэння Вялікай Айчыннай вайны. Застаецца ўсё менш і менш сведкаў тых страшных падзей. Кажуць, што калі народ забывае сваё мінулае, то яно праз пэўны перыяд вяртаецца зноў.Самае галоўнае – захаваць мір на нашай зямлі,каб нашы нашчадкі ніколі больш не зведалі жахаў вайны.А для гэтага мыпавінны ведаць сваё мінулае.
Такім чынам, мэта выкарыстання міжпрадметных сувязяў на ўроках беларускай літаратуры - гэта сісэматызацыя ведаў, атрыманых вучнямі на іншых уроках.
Мы павінны не толькі даць школьнікам грунтоўныя веды па прадмеце, але і выхаваць іх патрыётамі сваёй Радзімы, быць людзьмі з вялікай літары, з пачуццём годнасці несці гэтыя здабыткі па жыцці.
свернуть1. Захаваецца гістарычная пераемнасць пакаленняў, у вучняў сфарміруюцца беражлівыя адносіны да культурна-гістарычнай спадчыны Беларусі.
2. Падрастаючае пакаленне будзе асэнсавана і актыўна выконваць грамадзянскі абавязак перад дзяржавай, грамадствам.
3. Павысіцца ўзровень грамадзянскага і патрыятычнага выхавання ва ўстанове адукацыі.
4. Будуць створаны папкі з распрацоўкай урокаў па беларускай мове і літаратуры для вучняў 5-11 класаў (з выкарыстаннем міжпрадметных сувязяў на ўроках беларускай мовы і літаратуры) з апорай на краязнаўчы матэрыял.
5. Створаны відэафільм “Гісторыя вуліцы Ціхамірава”.
6. Створаны карты экскурсійнага маршрута “Памятныя мясціны нашага паселка”, гульні-віктарыны “Ніхто не забыты, нішто не забыта! (пра адметных асоб Вялікай Айчыннай вайны, жыхароў пасёлка Красная Слабада).
свернуть
№ |
Мерапрыемствы |
Тэрміны |
Адказны |
1. |
Распрацоўка цыкла мерапрыемстваў Праграмы |
верасень |
Дунчык В.М. Баранчык А.М. |
2. |
Дыктант “Перамога” |
верасень |
Дунчык В.М. Баранчык А.М. |
3. |
Вусны часопіс “Сёстры Хатыні. Салігоршчына” |
кастрычнік |
Дунчык В.М.
|
4. |
Адкрыты ўрок па беларускай літаратуры “Я.Купала “Спадчына” |
кастрычнік |
Дунчык В.М.
|
5. |
“Дзеці вайны” (урок-экскурс па жыцці і творчасці А. Дзялендзіка”) |
кастрычнік |
Германовіч І.У. |
6. |
Літаратурная гасцёўня “Дарогамі памяці” |
лістапад |
Дунчык В.М.
|
7. |
Выстава для вучняў 10 класа (аб генацыдзе беларускага народа) “Ніхто не забыты, нішто не забыта” |
лістапад |
Настаўнікі-прадметнікі |
8. |
Урок-экскурс “Жыло, жыве і жыць застанецца тут маё сэрца” |
снежань |
Дунчык В.М.
|
9. |
Гасцёўня “Іх імёнамі названы вуліцы. У. Ціхаміраў” |
студзень |
Дунчык В.М.
|
10. |
Урокі пазакласнага чытання па кнігах з цыкла “Жанчыны на вайне”, “Піянеры-героі” і г.д. |
студзень |
Настаўнікі-прадметнікі |
11. |
Вусны часопіс “Мой край – Беларусь” |
люты |
Дунчык В.М.
|
12. |
Гасцёўня “Мы гэты край Радзімаю завём” |
сакавік |
Дунчык В.М.
|
13. |
Напісанне сачыненняў, прысвечаных подзвігу салдат, медыкаў, журналістаў на фронце і ў тыле ворага |
сакавік |
Настаўнікі-прадметнікі |
14. |
Вусны часопіс “Ты жывеш у Беларусі” |
красавік |
Дунчык В.М.
|
15. |
Урок-экскурс “Франтавымі вёрстамі В. Быкава”
|
май |
Дунчык В.М.
|
16. |
Складанне кніжкі “У. Ціхаміраў. Дарогамі вайны” |
май |
Дунчык В.М.
|
17. |
Паэтычныя конкурсы патрыятычнага зместу |
красавік |
Настаўнікі-прадметнікі |
18. |
Прагляд і абмеркаванне мастацкіх і дакументальных фільмаў |
кастрычнік |
Класныя кіраўнікі |
19. |
Конкурсы малюнкаў, плакатаў, фотаздымкаў “Мір на планецеЗямля” |
верасень-май |
Класныя кіраўнікі |
20. |
Экскурсіі па трагічных месцах роднага краю “Яна прыняла першы бой. Брэсцкая крэпасць – цытадэль Славы”, “Курган Славы”, “Лінія Сталіна”, “Хатынь – боль і гнеў” і г.д. |
на працягу года |
Класныя кіраўнікі |
21. |
Урокі-экскурсіі ў музеі |
на працягу года |
Настаўнікі-прадметнікі |
22. |
Правядзенне гістарычных віктарын да юбілейных дат |
студзень-май |
Настаўнік гісторыі |
23. |
Падрыхтоўка і правядзенне тэматычных мерапрыемстваў, прысвечаных 79-годдзю Перамогі ў ВялікайАйчыннай вайне |
красавік |
Класныя кіраўнікі |
24. |
Урокі мужнасці “Вайна, мы кажам табе “Не!”, “Просто вы умели ждать”, “Салдаты мая, слава вам навек!”, “Званы Хатыні” і г.д. |
май |
Класныя кіраўнікі |
25. |
Размяшчэнне напрацаванага матэрыялу на сайце ўстановы адукацыі |
на працягу года |
Настаўнік інфарматыкі |